dinsdag 23 februari 2010

Nederland - Frankrijk (1-0)

Afgelopen weekend had ik Suzanne uit Oosterhout op bezoek! Het waren dagen met veel Nederlands gebabbel, een hóóg bezoek aan de Notre Dame:

En natuurlijk hebben we veel gegeit & gelachen en heb ik haar The Abbey Bookshop laten zien.


Het was een inspirerend, relaxed en waanzinnig warm bezoek! We mogen de Thalys dankbaar zijn dat alle treintijden volledig ontspoord waren, waardoor Suzanne nog een dagje langer kon/moest blijven!

Vriendschap is niet zomaar iets. Familie, vrienden...het is bijna hoe verder je ervan bent verwijderd, hoe meer je het gaat waarderen. Ik kan Nederland, Oosterhout en alles eromheen (zelfs al het geklaag) soms zo enorm waarderen dat het bijna pijn doet.

Ik denk ook dat men er een woord voor heeft, een woord wat ik nauwelijks gebruik en vreemd ben. Het heet 'missen'!! Ik mis Nederland!

Voornamelijk de momenten waarop Nederland naar me toekomt, bijvoorbeeld in de vorm van Suzanne of komend weekend, mijn broer Dennis. Dan wordt het gevoel krachtiger, maar het is ook een fijn, warm gevoel van genegenheid & waardering.

Nederland is potdikkie een briljant land.
(Komende week ben ik overigens eventjes terug in het regenachtige kikkerlandje)

Frankrijk zal nooit mijn land worden, hoe magisch Parijs ook is. De Franse autoriteiten, daar ben ik werkelijk van geschrokken. Strikt en bloed-onder-de-nagels correct en rechtschapen.

Laatst deed ik een politie aangifte voor The Abbey bookshop en ik had bijna nóg een keer aangifte willen doen, maar ditmaal jegens de onbeschoftheid van de dienstdoende politieagent. Hij mag zich gelukkig prijzen dat mijn Frans hiervoor niet toerijkend was...

Een geciviliseerde bende is 't hier soms!

Echter ben ik dankbaar en ultiem gelukkig dat ik hier mag en kan zijn, in een prachtig appartement, met een lieve lover, inspirerende & waardevolle Parijse vrienden!

Hoeveel tijd ik nog in Frankrijk (of in Parijs) ga doorbrengen, ik weet het niet. Begin april staat nog altijd een prachtige reis richting de Phillipijnen naar mijn vader en Annemiek in de planning. Vervolgens broeien er ideeen om gdurende de zomer in Zuid-Frankrijk als touroperator of reisgids te gaan werken.

Frankrijk heeft heus nog niet afgedaan, echter zou het best wat kunnen leren van de informele Nederlandse openheid & flexibiliteit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten