maandag 15 februari 2010

Boekennerd

Vanaf volgende week ga ik met pensioen. Ik stap uit de boekenbusiness! Niet vrijwillig natuurlijk, maar iets zegt mij dat The Abbey Bookshop mij niet meer gaat nodig hebben. :-(

Drie weken lang heb ik me als bookshop eigenaar mogen noemen! Het was een fantastische ervaring. Veel geleerd, veel Frans gepraat en enorm verbeterd en heel, heel veel interessante mensen ontmoet.

Afgelopen week heb ik een paar maal visite gehad van Mary-beth, Melle & James. Ik noem het visite omdat deze shop steeds meer weg heeft van een huiskamer dan van een winkel. Ik schenk koffie, thee met maple siroop, heb stroopwafels op tafel en babbel wat met klanten, in welke taal dan ook. En af en toe koopt er 'ns iemand een boek.

Het is ongelooflijk maar er zit toch best wat winst in de dagen.

Deze familie komt oorspronkelijk uit Amerika en ze zijn sinds vorige maand in Parijs komen wonen, voor zes maanden. James werkt, Mary-beth is een fantastische moeder en Melle is officieel mijn nieuwe, beste vriendin. Ze is zeven jaar en straalt & schittert zo fel & bright elke maal als ze Bookshop binnenkomt dat de boeken spontaan van hun planken vallen. Nu ken ik niet zo heel veel kids, maar zo stralend als Melle heb ik ze niet vaak gezien.

Tezamen met haar moeder is Melle onoverwinnelijk en victorieus. Ze paradeert door de shop, laat boeken zien, leest voor en drinkt heel veel thee met Maple siroop. In deze koude, sneeuwige dagen is ze werkelijk het zonnetje in huis.


Samen met Melle & Mary-Beth


Ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik nog nooit zo'n gevarieerd aanbod aan mensen heb ontmoet in de afgelopen drie weken en besef dat Brian, die deze toko al meer dan 20 jaar runt, zichzelf een zeer, zeer fortuinelijk lot heeft toegeeigend.

Vandaag kwam een Tibetaanse monnik de weg vragen. De dag ervoor een Rabijn in vol ornaat. Ze vieren hier toch geen Carnval, dacht ik nog!? Enkele dagen terug liepen twee Harley Davidson mannen in volledig kledij binnen en vroegen naar boeken over Botanische tuinen (geen grapje). Daarnaast veel toeristen van Israel, Turkije tot Australie en Japan. En natuurlijk ook Nederlanders.

Ik heb genoten, geleerd, ervaren en ontwikkelt.

Een superervaring dat bewijst dat alles mogelijk is, zodra je eenmaal over de eerste angst bent heengestapt.

Abbey Bookshop bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten