zaterdag 27 februari 2010

L'aile, arrière et le pivot

De Nederlandse vertalingen hiervoor zijn de hoek, opbouw en de cirkel. Voor sommige mensen op deze aardbol zijn dit zeer bekende benamingen. Namelijk: handbalposities!!

Nadat Russell via de l'Université International een trainingsavond voor Ultimate Frisbee had gevonden (en hiervan helemaal hysterisch happy terugkwam) dacht ik; dat kan ik ook!

Binnen een uur had ik een leuke handbalclub in de buurt gevonden, de trainer gebeld (met een originele naam: Philippe) en werd ik ineens verwacht op een handbaltraining midden in Parijs.

Sinds de training weet ik dat er één zekerheid is in het leven: handbalsters, waar ook ter wereld, zijn overal hetzelfde.

Hetzelfde hysterische kippenhok in de kleedkamer, hetzelfde geklaag jegens de trainer, dezelfde teamopbouw: de niet helemaal sporende (in positieve zin dan, he) keepster, de jonge, onzekere tieners, de zichzelf voorbijpratende aanvoerdster en de stille maar berekende. Een heus Frans team met een hoog DESK* gehalte!

Er zit zeker iets fundamenteels gemeenschappelijks in handbalsters, zo heb ik ontdekt. Hoogstwaarschijnlijk heeft iedere sport wel zo zijn eigenaardigheden, zijn authentieke persoonlijkheden. In zoverre zou je bij iemands geboorte al kunnen zeggen; nou, die wordt vast tennnister!

Sport verzusterd. Ik voelde me direct thuis. Hoe heerlijk het is om ergens echt thuis in te zijn, te weten, te kunnen en onderdeel te zijn van een team. Ik was het vergeten.

Het was voor mij een geweldige ervaring om de Franse namen te leren van de posities, sprongschot, doorschuiven van de cirkel etc. etc.

Eigenaardig genoeg had ik hetzelfde effect op Philippe zoals de meeste coach/trainers; hij begon direct driftig met me te onderhandelen om zijn 'zojuist verworven waardevolle aanwinst' niet te verliezen...(kom je volgende week weer, wil je je niet inschrijven, hoe lang blijf je in Parijs?)

Mijn lichaam wist niet wat 't overkwam, twee uur handballen na een stop van twee jaar. Stralend kwam ik terug om vervolgens twee dagen krom te lopen van de spierpijn.

Yep, Handbal zit nog steeds in me!


*DESK - De leukste handbalvereniging van Brabant, uit Kaatsheuvel natuurlijk

1 opmerking:

  1. Marloes Grooten10 maart 2010 om 15:38

    't Is dat ik niet van sport houd, anders was ik toch bijna enthousiast geworden, whahaha.
    Geintje: ik ben nog steeds positief jaloers op jou(w Parijs).

    Zeg 'ns, wanneer is het voor ons leuk om jullie te komen bezoeken, v.a. april?

    Kus, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen