woensdag 30 juni 2010

Ils sont fous ces romains!*

Toen ik vorig jaar augustus mijn baan had opgezegd, vertelde ik vaak aan ietswat paniekerige mensen dat ik altijd nog een 'back-up' plan had om geld te verdienen. Ik kon immers altijd nog aan de slag als inkleurster van Donald Duck, dat ik in mijn tienerjaren van mijn moeder heb geleerd en vele jaren voor welkome inkomsten heeft gezorgd. Bovendien heb ik daar een superconnectie; moeders werkt nog altijd voor het vrolijke weekblad.

Nu puntje bij paaltje komt (lees: ik ben een maandje zonder werk), is het erg fijn om te weten dat het back-up plan in de praktijk werkt! De komende maand juli zal ik -tussen de zonsessies in de achtertuin in Oosterhout door- een heleboel Disney plaatsjes voorzien van kleur.

Disney is me met de paplepel ingegoten en eigenlijk al mijn hele leven lang een stille rode draad in mijn leven. Ik kan uitzinnig enthousiast worden van bepaalde Dagobert Duck stripverhalen of een lekker lang Donald Duck avonturenverhaal.

Maar niet alleen Disney. De zogenaamde kinderstrips: Jan, Jans & de kids, Gilles de Geus, Lou, Calvin & Hobbes, Douwe Dabbert, Gleever....de vrouwenstrips: Franka, Claire, Barbara, Elsje....de mannenstrips: Conan, Storm, Trigie, Kuifje, Asterix, Bommel, Doorzon en alles wat in Eppo staat!

Als fanatieke stripfanaat struinde ik vroeger de stripstands af op zoek naar strips in mijn stijl en smaak, ik verzamelde, hield veilingen, verzorgde tentoonstellingen en kleurde zelfs 'n blauwe maandag' Pipo de Clown in.

Ook in Parijs heb ik vele, vele stripwinkels bezocht. Rue Dante is mijn favoriete straat. Dikwijls dook ik -als Brian van The Abbey Bookshop weer eens te laat aankwam- de dichtsbijzijnde Bande Dessinée Boutique in om rond te snuffelen. (Overigens niet in de laatste plaats om op te warmen. Het is nauwelijks voor te stellen hoe koud het afgelopen winter is geweest).

En zie hier, op de Franse camping vorige week, met Belgische eigenaars, stond tot mijn verbazing een hele rij stripboeken bij de receptie. Een weeklang leesplezier!


Ik vond en vind de stripwereld een heerlijk wereldje van creativiteit, kunst, humor en kennis. Het is vaak ondergewaardeerd en bestempeld als kinderachtig, zeker in Nederland. Gelukkig is de stripwereld in Belgie en Frankrijk wat groter. Wellicht met wat steun & aandacht bereikt 'het stripboek' in Nederland ooit nog de aandacht die het verdient.

Na al mijn Disneywerkzaamheden is het natuurlijk weer tijd voor spannendere dingen; mijn werkvakantie naar Zuid-Frankrijk nadert en daarna zal de wondere wereld der duizenden mogelijkheden zich weer voor me openen.

Vanaf september ligt de wereld weer aan mijn voeten als een helderblauwe oceaan die tot de horizon reikt.

Wat zal ik doen? Ik kan op een aantal aanbiedingen ingaan van mijn toeristjes uit eerdere fietstochten: katoenplukken in Australie, fietsvakanties verzorgen in Nieuw-Zeeland, solliciteren bij Butterfield & Robinson in Canada of in Frankrijk blijven en richting de Alpen gaan in het winterseizoen!

ZO! Dromen te over! Een huisje in Oosterhout of Breda zit er voorlopig nog niet in, zoveel is zeker.

*rare jongens, die romeinen (aldus Obelix, uit Asterix)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten