zaterdag 5 november 2011

Beter oppassen, Abby!

Deze ochtend bedacht ik me met een kater en een kop koffie dat ik mijn blogplicht redelijk verzaakt had de afgelopen weken. Al bijna drie weken niets gepost. Maar er was helemaal niks 'spannends' gebeurd, zo verdedigde ik mezelf.

Nog geen uur later kreeg ik zomaar een spannende gebeurtenis in mijn schoot geworpen. De telefoon ging; 'Bent u Abby van Oers?'. 'Waar gaat het over?' (ook zo'n argwanend antwoord). 'Bezit u een hoesje met rijbewijs en OV-chipkaart, zwart met bloemetjes?' 'Ja', zeg ik verbaasd. 'Die kunt u nu ophalen bij het politiebureau'. Ik was verbijsterd. Ik was die ochtend boodschappen gaan doen bij de plaatselijke Albert Heijn op de Haagdijk in Breda met het hoesje in mijn kontzak. Als modelburger heb ik immer mijn identiteitsbewijs (rijbewijs) bij me en de OV-chipkaart bergt er ook handig in op. Dit was een uur geleden en ik was het ding nog niet eens kwijt. Ik voelde een vreemd soort blijdschap. Hoe blij kun je zijn met iets dat gevonden is, terwijl je het nooit kwijt bent geweest?

Vervolgens vroeg ik naar het briefje van 50 euro die onder mijn OV-chippasje zat. Tja, die was er niet, zei de politieagent. Natuurlijk. Mijn vreemde blijdschap bedaarde een beetje. Mijn vertrouwen in de mens ook. Potverdikkie.

Desalniettemin bleek er op zaterdagochtend een mevrouw te hebben gelopen op de Haagdijk (en da's nou niet de meest betrouwbare buurt van Breda) die mijn kaartenhoesje vond en hem keurig naar het politiebureau heeft gebracht. En waarschijnlijk besloot ze het vindersloon zelf direct te incasseren.

Het is wel grappig (of in ieder geval interessant), beide pasjes was ik reeds eerder kwijt. Mijn rijbewijs verloor ik op het treinstation in Parijs (lees Beschermengelen) en mijn OV-chipkaart was op een mooie dag ineens onvindbaar. Dit is pasje nummer twee. 50 Euro was ik nog nooit kwijtgeraakt en da's niet leuk. Mijn gevoelens jegens de vinder zijn dan ook dubbel en verwarrend.

Wat zou ik gedaan hebben? Naar het politiebureau zeker, maar het geld eruit halen? Nee toch? Zeg eens eerlijk, wat zou jij gedaan hebben, zo vlak voor het begin van de dure decembermaand?!

Ik ben wel van mening dat ik moet ophouden met het verliezen van belangrijke documenten. Mijn cyclus van de eeuwig terugkerende eigendommen zal een keer eindigen en ik wil liever niet uitproberen wanneer dat precies is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten