dinsdag 18 oktober 2011

Omdenken

Op dezelfde dag als mijn 'ongelukkige blog' (nou, nou zo dramatisch was het nu ook weer niet, toch?), vond ik een genuanceerde versie van mijn verhaal in een leuk boekje met de titel 'Omdenken' van Berthold Gunster. Als ik de dingen zo mooi kon uitleggen als hij, had ik ook allang een boek geschreven!

Een probleem is voor ons net zoiets als een beer in de huiskamer. Beer weg, probleem weg. Simpel. De werkelijkheid is (helaas) complexer. Een probleem bestaat namelijk altijd uit twee dingen. Als je iets als een probleem ervaart, komt het doordat je ten eerste een idee of wens hebt over hoe de werkelijkheid zou moeten zijn en ten tweede een waarneming van de werkelijkheid die daar niet mee overeenstemt. De beer lijkt het probleem, maar bij nauwkeuriger bestudering bestaat het werkelijke probleem uit twee factoren: de wens in leven te blijven en de aanwezigheid van de beer.

Als ons doel was een beer te vangen, opgegeten te worden door een heuse beer (kicken!) of een fotoshoot te organiseren met bijzondere huisdieren, dan was de beer niet 'het probleem' geweest, maar de bedoeling. De beer betekent op zichzelf niets. Een beer is een beer. Een feit. En niet per definitie een probleem.

Overigens om het vanuit een ander perspectief te bekijken. Voor een net uit zijn winterslaap ontwaakte beert met gezonde honger kan jouw aanwezigheid weleens de oplossing zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten