zaterdag 19 februari 2011

Zouk en gij zult vinden

Inmiddels zit ik alweer een aantal weken Donald Duck strips in te kleuren in mijn/ons nieuwe grande maison! Als finishing touch heeft het huis wat geur & kleur gekregen door middel van gezellige groen en kleurrijke kaarsjes. Home sweet home!

Maar ach, dat gaat ook weer snel vervelen! Ja? Nee eigenlijk niet, maar in mijn leven, althans de laatste tijd, dient verandering zich altijd snel aan.

Ik zal het wel op een bepaalde manier naar me toetrekken, Misschien heb ik het zelfs wel nodig in mijn leven. Het lijkt soms op een lange razende trein met duizend-en-één verschillende wagonnetjes die voor mijn ogen voorbij zoeft, met in elke wagon een 'mogelijkheid', een 'kans' of een 'nieuw avontuur'.

No problem, ik stap wel in, hoor! Fijn reizen met de trein! Alles wat maar enigszins beweegt en vooruit gaat, krijgt immer mijn goedkeuring.

Ditmaal ben ik ingestapt in de wagon Zoukmotion, een dansschool in Breda die wordt gerund door vrienden van me, Laud & Claudia. Aangezien ik gezegend ben met veel vrije tijd, help ik ze nu regelmatig met alle administratieve rompslomp die om de hoek komt kijken als je een eigen bedrijfje hebt. Aangezien ze beiden daarnaast nog een volledige baan hebben, konden ze best wat hulp gebruiken!

Hoe heerlijk is het om je vrienden op deze manier te kunnen helpen!

Een bijkomend voordeel is dat ik me fanatiek gestort heb op hun danslessen! Ze geven les in Salsa, Samba en Zumba maar de bijzondere, elegante dans genaamd Zouk geniet veruit mijn voorkeur. Wat een prachtige dans is dat toch! Het lijkt niet eens op Salsa, heeft een volledig ander ritme en is uiterst sierlijk en gracieus, zeker als Laud & Claudia hem samen dansen!

Sommigen kennen misschien nog de stijldanslessen van de middelbare school. Nog regelmatig vraag ik me af wie of wat het bewogen heeft om op 15- en 16-jarige leeftijd naar dansschool 'Minneboo' in Oosterhout te gaan om te leren stijldansen. Mijn gehele vriendenkring stond op vrijdagavond op die dansvloer! Dit was in de jaren '90! Niet in de jaren '50! Maar goed, dat was blijkbaar 'in' toen.

Deze stijve en houterige pasjes moet je zo rap mogelijk uit je systeem zien te krijgen wanneer je een Latijns-Amerikaanse dans gaat leren. Da's nog best lastig, het is er destijds goed ingeramd. Inmiddels zit ik op een Zouk niveau waar ik erg tevreden over ben en ik kan iedereen melden; dansen is een groot feest!

Bewegen is sowieso plezierig, maar dansen op Braziliaanse Zoukmuziek of Reggaeton met verschillende danspartners die allemaal net zo ambitieus zijn zoals jij om een dansfiguur onder de knie te krijgen is bijna puur geluk.

Je zult me dan ook altijd op de dansvloer vinden met een belachelijk grote glimlach op mijn gezicht. Het is onmogelijk om geen plezier te hebben in dansen of chagrijnig een dansvloer te verlaten.

Daarbij komt nog dat Zoukmotion een ultieme locatie heeft gevonden voor de gelukkige dansles-uurtjes. Bijna elke avond van de week staat het Disco Café Liquid in Breda in het teken van Salsa, Zumba en Zouk. De Liquid stond vroeger bekend als die-foute-jaren-80-tent waar kansloze dertigers probeerden wat hippe bewegingen te maken wat naar zij hoopten resulteerde in....ehhh ja, waarom deden ze dat eigenlijk?! Mijn beste herinneringen uit de Liquid zijn zeer vaag, omdat ze altijd zijn gecreëerd na een iets te grote dosis alcohol :-)

Ik zie mezelf nog wel op de welbekende lichtjesvloer hele rare jaren '80 bewegingen maken. Nu sta ik op diezelfde vloer mooie Zoukbewegingen te maken.

Lang leve de tijd zou ik zeggen! Alles wordt er alleen maar beter op.

Laat die trein maar rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten