donderdag 24 februari 2011

Terug naar school!

Een goede vriend van mij is sinds kort leerkracht in Prinsenbeek. Na een gezellige zondagavond ontstond het idee dat ik zeker eens langs moest komen op zijn basisschool om te kijken hoe hij lesgeeft.

Heel vaak maken mensen zich schuldig aan (en ja, ik ook) het onzorgvuldig rondzwaaien met dit soort beloftes en uitspraken (ja, ik kom zeker een keertje bij je langs / we moeten echt vaker afspreken), maar ditmaal werd gelukkig de daad bij het woord gevoegd; afgelopen woensdag was ik ineens op een basisschool in Prinsenbeek!

Ik ken Stefan al wel een tijdje en met hem drink ik biertjes in de kroeg, op feestjes en met hem ga ik naar Metallica-concerten op festivals. Maar hoe vaak zie je je vrienden terwijl ze aan het werk zijn? Het leek me hartstikke leuk om eens te zien hoe Stefan voor te klas staat.

Echter, voor niets gaat de zon op! Ook in het basisonderwijs. Als ik zou komen, moest ik wel iets meenemen! Of ik niet een kleine presentatie kon houden. Een klein lesje over 't een of ander. Iets leuks voor 'zijn' groep 7.

Het was diezelfde zondagavond al snel bekonkeld. Ik zou iets gaan vertellen over het leukste beroep in de ogen van een 11-jarige: het inkleuren van de Donald Duck!

En dat was een doorslaand succes!

Vijfentwintig kids hebben meer dan een uur -met een concentratiespanne waar menig leerkracht jaloers op zou zijn- naar mijn verhaal geluisterd, de oren van mijn hoofd gevraagd, zelf Donald Duck verhalen verzonnen en natuurlijk ingekleurd.

Met behulp van een digitaal schoolbord was het een eendeneitje om het hele 'hoe wordt de Donald Duck gemaakt'-verhaal te vertellen en tevens had ik stapels Donald Ducks meegenomen. Dikke pret!

Maar, waar ík nog het meest van genoten heb, is Stefan voor de klas! Wat doet hij dat leuk, grappig, met pit & humor en lekker direct. Hoe leuk is het voor die kids om een jonge, mannelijke leerkracht te hebben (die schijnen schaars te zijn), die grapjes maakt, leuke filmpjes van Youtube opzet, gitaar speelt in de klas en daarnaast gewoon een goede leraar is!

Stefan bedankt!

Groep zeven van Basisschool De Horizon in Prinsenbeek!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten