dinsdag 26 januari 2010

Beyond Black

Soulages! Ik had nog nooit van Pierre Soulages van gehoord, maar hemel wat ben ik blij dat ik die man nu ken. Of in ieder geval zijn kunst dan.

Afgelopen weekend had ik mijn moeder op bezoek. We hebben heerlijk de toerist uitgehangen en heb haar in twee dagen heel Parijs laten zien, van 't Louvre tot Invalides, een boottochtje over de Seine en natuurlijk de bookshop.

Haar indruk van Parijs: veel stokbrood en hele onvriendelijke Fransen. Redelijk standaard dus.


Gelukkig heb ik haar eerder in Londen kennis laten maken met een prachtig koffie-fenomeen, wat Parijs ook bezit in iets mindere mate: Starbucks. Mijn moeder is officieel verslaafd aan Starbucks. De tweede dag, nog voor 9 uur 's ochtends, was de naam al gevallen. Is het niet prachtig?

Abbey bookshop anekdotes
Ik heb er nogal wat tegenwoordig, aangezien ik sinds afgelopen zaterdag 'kapitein van 't schip' ben. Brian is op familiebezoek voor 3 weken en ik mag de zaak draaiende houden. Daarop ben ik best een beetje trots!

- Een dame uit Vancouver Island - Canada die hysterisch binnenkwam met de Lonely Planet in haar hand. Want daar staat de Bookshop in. Ze vond het zo geweldig. Ze kwam nog een tweede keer terug en we hebben een prachtig gesprek gehad.

- Zeg nooit, maar dan ook nooit als boekverkoper in een boekwinkel dat je ‘de film wel gezien hebt’. Fataal!

- De cijfers, die verdomde Franse cijfers. I’m learning the hard way…het allerergste: voicemails met telefoonnummers.

- Moeders heb ik gevraagd om stroopwafels op te sturen. Voor drie weken lang zal The Abbey Bookshop deels een Hollandse boekwinkel zijn en stroopwafels serveren.

- Dit uiteraard naast de koffie, thee en gluhwein wat normaal is.

- Mijn kennis van de Engels en Amerikaanse literatuur is niet al te best heb ik gemerkt. Misschien kan ik dat maar beter voor me houden! Ik kan me oprecht schamen dat ik nog nooit iets van Jane Austen heb gelezen. Inmiddels heb ik twee methoden gevonden om dit op te lossen: 1. Zeer quasi-dom met een charmante glimlach nogmaals naar de titel of auteur vragen. 2. Puur bluffen.

- Naar het toilet gaan is iedere dag weer een uitdaging. De shop heeft er wel één, echter is ie momenteel gevuld met boeken (!). Gelukkig heb ik hele fijne buren, waarvan twee restaurants en een hotel.

- Daarnaast waanzinnige klanten! Het is elke dag een wereldreis! Een vrouw uit Ierland die Eileen heet, een stelletje uit Zuid-Afrika waar ik Nederlands mee heb gebabbeld, Italianen waarvan ik geen klap kan verstaan (ook niet hun Engels) en natuurlijk een boel Canadezen.

Van nix naar een full-time baan, 't is een heel karwei maar o zo leuk!

Terug naar Soulages! Afgelopen zondag ben ik mijn kamer uit-gebonjourd door mijn flatgenoot Philippe. Hij hield namelijk 'open huis' voor mijn kamer. Ik ben maar uitgewijkt naar Centre Pompidou, waar je gratis kan Internetten. Bovendien is het daar altijd gezellig druk op zondag.

Ik zat net goed en wel twee minuten toen Philippe (wáárom heet iedereen hier Philippe??), de Frans-Amerikaan naast me zijn kansen waagde. Ik vond het nog redelijk traag maar goed, hij is ook maar half-Frans.

Echter, deze Philippe was écht alleen maar geinteresseerd in kunst en heeft me meegenomen naar 't museum+expositie op zijn Pompidou-jaar-abonnement.

Ik heb de Soulages expositie bekeken mét privé-gids en was zwaar onder de indruk.

De schilder van zwart & licht.
Waanzinnig grote zwarte canvassen met relief waardoor het licht ermee speelt alsof het....sneeuw is. Beyond black! Beter kan ik het niet uitleggen, ben ik bang.

Al met al een cultureel en turbulent weekje.

Rest mij nog één ding te zeggen: Mam, ontzettend bedankt voor je bezoek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten