maandag 7 december 2009

Sint Nicholas en Monet

Sinterklaas is een beetje langs me heen gegaan. Ze vieren wel Sint Nicholas in Frankrijk, maar voornamelijk in het noorden van het land bij Lille in de buurt, zo is mij verteld, want Lille is namelijk 'niet echt Frankrijk', wel een mooie stad hoor, maar nee Lille is een beetje apart, een beetje Belgisch. Dus daar vieren ze wél Sint Nicholas...

Heerlijk die Fransen, lekkere ongenuanceerde logica.

Ook zoiets: het feit dat de 'Provence' alles buiten Parijs is. Ik heb meerdere malen een antwoord ontvangen 'Hij werkt in de Provence'. Dat kan dus serieus overal in Frankrijk zijn, alles behalve Parijs. Niet binnen de 'heilige escargot', niet binnen de 'precious péréferique'. Frankrijk bestaat uit Parijs...en de rest. Mooi hoor.

Heb wel nog een bosje tulpen cadeau kunnen doen op 6 december aan Nora en Philippe die me hadden uitgenodigd bij hen thuis. Toch nog een heerlijk avondje gehad!

Quoi de neuf? What's new?! Nou best wel wat. Ik heb een lekke band gereden en daarna de halve banlieue vervloekt, morgen heb ik een gesprek bij een Nederlands/Frans bloemenwinkeltje en zit ik in The American Library voor een boekpresentatie. Verder ongeveer vier geplande feestjes deze week (echt wil niemand heel jaloers maken hiermee hoor, dit heeft ook zijn nadelen...maar zo gauw kan ik er geen bedenken). Nou ja alles z'n gangetje dus.

Beste Abbey Bookshop moment van deze week: 's ochtends de sleutel in de brievenbus vinden met een briefje van Brian: 'open jij de winkel even, ik ben een paar uurtjes later'. Welja, waarom ook niet? Abby kan na drie weken best wel een bilingual boekwinkeltje in haar eentje runnen. Geen probleem. Boeken afrekenen in het Frans? Abbeltje, eitje.

Ok, ok vooruit nóg eentje dan. Er komt iemand de shop binnenlopen en Brian stelt 'm aan me voor als Stephen Clarke en ik ben net de C-sectie aan het inruimen, waarbij onder Clarke ongeveer een half metertje boeken staat. Daar kan ik gerust vrolijk van worden.

In de kinderhoek van de shop. Is het niet vreselijk knus?!






Zondag ook nog een beetje cultuur gesnoven in Musée de l'Orangerie, waar sinds 1926 de immense waterlelie (Nymphéas) schilderijen van Claude Monet hangen.

Een grappig kunstfeitje is dat meneer Monet zolang aan zijn waterlelies heeft gewerkt (bijna 30 jaar) dat zijn impressionistische kunststijl hopeloos uit de tijd was geraakt. Kubisme met Picasso en Cézanne en expressionisme waren toen hot & spicy en landschappen met vage pastelkleuren waren hartstikke 'uit' in de jaren '20! Niemand was dan ook geinteresseerd na de opening in 1926. Arme Monet.

Pas 60 jaar later, begin jaren '90, bloeide de interesse voor de Nymphéas weer een beetje op. Zodoende dat ik afgelopen zondag in een gigantische rij stond voor 't museum. In regen & wind. Maar ja, 't was gratis-museum-dag.


Detail uit Claude Monet's Nymphéas

1 opmerking:

  1. Heej Abs,

    Jeetje wat een chaos in die boekwinkel zeg. Kan me er nu wat bij voorstellen, dat het veel stapelen en opruimen is. Dat kerstfeestje ziet er wel heel leuk uit trouwens. Nu dus aan de slag in een bloemenwinkeltje, toch nog een beetje Hollands!! Ik vind het heel leuk je verhalen te volgen, wat een avontuur, super! (en zo goed opgeschreven, toch wel een beetje een schrijver zou ik zo zeggen!) Hier in Nederland is de wereld wit, bij ons in Haaren ligt ongeveer 10-15 cm sneeuw, erg mooi, maar wel lastig op de weg. We glibberen naar ons werk en terug zo voor de feestdagen. Nog een paar daagjes werken en dan is het Kerst. Ik wens je heel fijne dagen, en alle goeds voor 2010, maak er een geweldig jaar van!!!
    -X- Anke

    BeantwoordenVerwijderen