zaterdag 15 oktober 2011

De weg naar succes


Innovatief. Visie. Een idee hebben. Creativiteit. Inspiratie. Nieuwe dingen zien. Groots denken. Buiten de cirkel. Buiten de box. En vooral, vooral ambitie. Een tomeloze, onuitputbare ambitie om iets Heel Graag te Willen.

Allemaal ingredienten voor succes. Een set van eigenschappen met een immer positieve uitkomst. Deze dingen onderscheiden de Apples van de Peren.

Ik ben alweer wat lessen in succes rijker.

Mijn laatste B&R trip in Bourgondië, Frankrijk was een zesdaagse fiets- en wandeltrip met een groep van 22 bevriende Canadezen. Zij hadden een op maat gemaakte reis bij Butterfield geboekt. Ik weet nu, er heerst zelfs een hiërarchie onder de rijken der aarde. Deze groep was de highest end van de high end. Ter vergelijking, een deel van de groep vloog per privé jet van Canada naar Frankrijk. Een andere gebeurtenis die me nog lang zal heugen was de ontmoeting met één van de zakenmannen de eerste avond. Hij vroeg me of ik de Bijenkorf kende (ja, natuurlijk) en vertelde met gepaste trots dat hij die vorige week had gekocht. De hele Bijenkorf keten! Beduusd probeerde ik het gesprek voort te zetten, maar -en dit bleef terugkomen gedurende de week- mij ontbrak het inlevingsvermogen en een bepaalde rijkdom-frequentie om op dezelfde golflengte te blijven.

Niet dat het iemand iets deerde en mezelf in de laatste plaats! Het werd een topweek, met heerlijk weer en mooie fiets- en wandelroutes. De druivenoogst was reeds voorbij, overal was Bourgondische wijn in ontwikkeling en de wijngaarden kleurden al vroeg in hun herfsttinten. In de goudkleurige namiddagzon schitterden de glooiende heuvels iedere dag donkerrood, vuuroranje en okergeel.

In deze natuurlijke weelde ontstond er iedere dag wel een goed gesprek en kreeg ik mooie levens- en gelukslessen. Want ongeacht het verschil in materiële waarde, wij (ik en mijn twee coguides) werden gelukkig volledig in onze waarde gelaten. Wij verzorgden immers hun topvakantie.

'Plaats jezelf in een virtuele kamer en stel je vervolgens voor hoe het eruit zou zien zonder muren en plafonds. Want er zijn geen restricties en geen grenzen. Het moment dat bepaalde zaken liepen, bepaalden processen ontwikkeld waren, waren mijn eerste vragen hoe het anders kon, beter, of allebei'. De man die me dit vertelde zat in de mijnindrustrie, vertelde hij me. Maar ik wist -want ik had hem ge-googled alvorens de trip-, dit is de directeur van het op-een-na grootste goudproductie bedrijf van de wereld.

De auteur van Macrowikinomics gaf me een privé lezing over zijn bevindingen tijdens de 10km wandeltocht en meerdere malen per dag waren deze succesvolle Canadezen bezig met innoveren en creëren. Hotels en restaurants kregen uitgesproken meningen 'wat er allemaal niet beter kon'. Er werd gesteld dat de Fransen 'hun zaakjes veel beter konden regelen'. Wij -de gidsen- moesten direct uit loondienst en als de wiedeweerga een eigen bedrijfje opstarten en uiteraard konden er bij Butterfield & Robinson zeker nog dingen verbeterd worden.

Het duurde drie dagen voordat de ambitieuze mindset van 22 zakenmannen en -vrouwen omgezet was naar stand 0 'vakantie'. Dit waren drie Hele Erge Dagen. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt. Met dank aan mijn twee fantastische coguides, Thomas & Dale, anders was ik nooit de dagen doorgekomen. Het moment dat de schakel omging werd uiteindelijk mijn persoonlijke victorie. Mijn succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten