vrijdag 12 augustus 2011

De paden op, de wijngaarden in...

Een wandeltocht door Bourgondie...

In het proces van de dag kunnen verschillende dingen gebeuren. Je kunt werken, vrij zijn, vakantie vieren, nix doen, bezig zijn, reizen, gaan of komen, bewegen of niet bewegen, zitten, staan of slapen.

Er zijn oneindig veel mogelijkheden en meestal doen we ze allemaal wel een keer op een dag. Continue achter elkaar. Dag na dag.

Het is mij nog altijd enigszins onduidelijk waarom dit simpele proces van de dag zo vreselijk intens is tijdens een on-trip met Butterfield. Alles wordt met een meervoudsfactor vermenigvuldigd en ookal hangt het proces van de dag grotendeels af van de clienten, alles moet gepland en voorbereid zijn en 'boven de maatstaven uitstijgen'.

Het was alles de moeite waard. Wat een trip. Het was mooi. Het was prachtig. Wat een toffe mensen. Wat een weer. Des belles filles en the oppressed minority (een groep met twaalf vrouwen en vier mannen). Sonia, mijn coguide, was waanzinnig. Met haar Britse verantwoordelijkheidsgevoel, Italiaanse pit en Franse tederheid maakt ze een perfecte gids.

We organiseerden een wijnproeverij in de wijngaarden van Batard-Montrachet MET een Batard-Montrachet, een van de duurste witte wijnen in Frankrijk. Midden tussen de Chardonnay druifjes opende ik een 300EUR flesje wijn ter verfrissing.

We organiseerden een landelijke picnic, met lokale kazen, wijnen, fruit en vers brood van de plaatselijke bakker en zelfgemaakte salades. We entertainden door mooie verhalen te vertellen, de streken van de streek uit te leggen en 'gewoon gezellig' te zijn. We knalden alles eruit op de laatste avond met zang en een dwarsfluit optreden van Sonia, een prachtige speech van mij (al zeg ik het zelf) en als absolute klapper op alle vuurpijlen...'message in a mini bottle by Mitra'.



Dat laatste moet ik misschien even uitleggen. Deze kleine flesjes met papiertjes deelden we uit tijdens de lunch met als opdracht iets over de afgelopen week te vertellen. Mijn moeder had ze ontdekt en gekocht bij de Mitra Slijterij in...Oosterhout! Het werd een hit. Tijdens het final night diner werden de briefjes voorgelezen en ik heb nog nooit zulke mooie woorden voorbij zien komen. Poetisch, eerlijk, recht uit het hart. Deze mensen hebben een topvakantie gehad. En ik dus ook!

En wandelen was iets nieuws voor mij en ik ben fan. Wandeltochten zijn geweldig.

Volwassen mensen die foto's maken van naaktslakken en naar blaadjes en stenen zoeken, minutenlang wijngaarden bestuderen, bloemen en appels plukken of bramen langs de kant eten. Het kan allemaal. Fietsen is zooo 2010!!

Toch bereid ik me nu weer voor op een fietstocht, Berlijn naar Dresden nogmaals. Eens kijken of ik gelijkend enthousiast zal zijn over een week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten