donderdag 17 maart 2011

Schrijf & denk jezelf gelukkig

' ...Vandaar dat ik mezelf soms meesterlijk de grond kan instampen. Tegen mezelf zeggen dat ik niks waard ben, dat iedereeen op deze aardbol het beter voor elkaar heeft dan ik, beter Frans kan, een betere baan heeft, meer geld heeft, meer potentie, intelligenter, rijker qua ervaringen, zekerder van zichzelf, een betere reiziger, meer haalt uit de speciale momenten. Ik kan dan ook intens jaloers zijn op van alles en iedereen over niks en alles.

Het is een slechte en hoogst onnodige eigenschap, dat kan iedereen zo zien. Echter onzekerheid, onwaardigheid laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Het is een diepgewortelde emotie die zich voordoet wanneer hij dat wil, die ontsluimerd op ongewenste momenten en allerlei hele happy momenten in duigen doet vallen.

Ik wil het helemaal niet meer hebben'.

Ik schreef dit als concept op 17 maart 2010. Nu precies een jaar geleden! Zo heb ik nog wel meer concepten in mijn blogbestand staan. Stukjes die het nooit gehaald hebben; te oninteressant, te negatief of zelfs te positief. Maar meestal zijn de blogberichten die het niet haalde gebaseerd op negatieve gevoelens, op ongeluk, op verdriet en al niet meer. Tja, dat is toch ook niet gezellig om te vertellen!

Het interessante van dit stukje is de laatste zin. Ik wil het helemaal niet meer hebben. En ik kan je in alle eerlijkheid zeggen, nu, een jaartje later, dat ik het helemaal niet meer heb! HA! Is da wa.

In sommige religies gelooft men dat je problemen of negatieve emoties/ervaringen verdwijnen als je het op een briefje schrijft en vervolgens verbrandt. Of wanneer je ze letterlijk begraaft in de aarde. Persoonlijk denk ik dat alleen het opschrijven al voldoende is. Zoals ik opschreef dat ik iets niet meer wilde en zo geschiedde.

Vandaag belde ik twee uur en tien minuten met mijn vriendin uit Parijs en zij speelde een advies aan mij door die zij eerder ontving. Wanneer je iedere dag tegen jezelf zegt dat je geweldig bent, van jezelf houdt, er goed uitziet en goed bent in je werk, raak je na een week in zo'n positieve flow, dat het angstig kan zijn voor je directe omgeving.

Wat ik probeer te vertellen met deze voorbeelden is dat je jezelf volledig voor de gek kunt houden! Je kan iets 'wegschrijven' of iets uitspreken en naar je toe laten komen. Gaaf is dat hoor.

Je brein neemt je continue in de maling, waarom zou je dat niet eens bewust en opzettelijk doen? Het hoeft geen pushende, persistente brainwash te zijn zoals 2+2=5* of zo, maar jeetje als je nu voor grap eens insinueert dat je geweldig bent? Of net doet alsof je superslank bent.

Desnoods acteer je een tijdje dat je een master bent in je werk (inclusief met opgeheven hoofd het kantoor binnenlopen natuurlijk). Wedden als je dat lang genoeg volhoudt, je daadwerkelijk gaat geloven? Ik zeg je, het werkt echt!



*Uiteraard van George Orwell's -1984

Geen opmerkingen:

Een reactie posten