woensdag 18 augustus 2010

The Magic Rubik's Cube

Het begon allemaal met een sleutelhangertje, die ik vond in een hebbedingetjes winkel in Parijs. Er hing een mini-rubiks kubus aan en het winkelpersoneel heeft mij toen vriendelijk doch dringend verzocht; OF je koopt het sleutelhangertje OF je laat het nu met rust.
Niet gekocht natuurlijk, maar enige maanden later vond ik in een overigens prachtige speelgoedwinkel vlakbij Musée de Cluny, de enige echt authentieke Rubiks Cube. Abby blij!

Het begin van een heuse ontdekkingstocht. De Hongaarse meneer Rubik had de kubus ontwikkeld voor zijn universitaire studenten om ze wat beter ruimtelijk inzicht te verschaffen. Zo is er een reeks van algoritmes* voor nodig, compleet met wiskundige berekeningen zoals het herhaaldelijk uitvoeren van die zogenaamde algoritmes, om de kubus op te lossen. De kubus met 6 vlakken, 54 blokjes en een flexibiliteit van een elastiekje kan je in 43 252 003 274 489 856 000 verschillende posities draaien, en slechts één daarvan is de oplossing. Een goed doordacht systeem.

Maar ja, dat wist ik allemaal nog niet, toen ik dat ding kocht. Ik dacht; gewoon lekker een puzzeltje. Er is mij weinig bekend over de hype uit de jaren '80, maar er moeten wat doorgedraaide types bijgezeten hebben.

Heel wat uren heb ik erin gestoken. Overal ging mijn kubus mee naar toe. Bloed, zweet en tranen. Maar ook geluksmomentjes, toen ik doorhad dat elk steentje z'n eigen plaats heeft, dat het niet om vlakken gaat maar om rijtjes en dat je die lagen gewoon 1, 2 en 3 -hup- in dezelfde kleur moet draaien.

Ja, ik zat er behoorlijk diep in!

Afgelopen week had ik er ineens genoeg van. Ik was al bij laag 3, maar het was onmogelijk om de oplossing zelfstandig te vinden. Het werd tijd voor 'dat ene' wat ik al die maanden lang per sé niet wilde: googlen naar de oplossing...
Hier is de eerste laag compleet!

Echter, het lezen, begrijpen, ontcijferen én uitvoeren van de vele duizenden oplossingen was al een ware puzzel op zich. Ter vergelijking, met dit algoritme heb ik de laatste laag kunnen oplossen: V2.-O.-R.-L.V2.R.L.-O.V2! Dat bedoel ik.



De tweede laag, joepie!








Aaargh...nog 1 hoekblokje...




Als complete a-wiskundige ben ik daar toch wat trots op. Lang leve de magie van Rubik's kubus!





*een algoritme is in het geval van 'rubiksen' een herhaalde serie van draaiingen!

2 opmerkingen:

  1. Erg frustrerend als je dan in de krant leest dat je de kubus vanuit elke willekeurige positie binnen 21 handelingen goed kan krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen