woensdag 7 maart 2012

Schaatslessen

De afgelopen dagen hebben we er een beetje van mogen proeven: de krokussen schieten uit de grond, het zonnetje voelt al warm aan, knoppen groeien. De lente komt eraan!

Het was maar een belabberde winter. Heel even hebben we nog mogen genieten van natuurijs. Toch nog. Gelukkig heb ik nog een aantal keren heerlijk kunnen schaatsen op natuurijs.

Mijn liefde voor schaatsen is even hard gegroeid als ijslagen doen bij 15 graden onder nul. Ik vind het heerlijk. Sinds midden herfst heb ik wekelijks schaatslessen op de kunstijsbaan van Breda om mijn schaatstechnieken onder de knie te krijgen. Het is een complexe techniek kan ik je zeggen! Maar gelukkig hebben de verschillende trainers Eelco, Ika en Ron hele lucratieve methoden om deze technieken uit te leggen. Die zijn meer dan leerzaam geweest en als je ze goed bekijkt en leest...niet alleen voor op het ijs!

Trainer Eelco meldt altijd dat balans absoluut essentieel is. Met één been volledig in balans doorglijden, dat is de truc! Je dient aan elk deel van je lichaam te denken voor een correcte houding. Bekken kantelen, buik in, bolle rug, schouders laag, knieën naar voren, diep door de benen, op je hielen afzetten en ontspannen armen. En het liefst allemaal tegelijk. Tevens is hij de wetenschappelijke van de drie. Een aantal wetten van Newton komen regelmatig voorbij in zijn lessen. Zo maakt de wrijving op de zijkant van de ijzers dat je sneller gaat en zorgt druk op de achterkant van je schaats voor een grotere voorwaartse stuwkracht. Zwaartekracht is tevens de belangrijkste kracht; de zogenaamde valbeweging voordat je afzet, maakt simpelweg dat je sneller schaatst. Logisch toch.

Trainster Ika is meer de psychologe van het team. Ze daagt je continue uit om de grenzen van je lichaam te op te zoeken. Laat je maar eens (bijna) vallen in de bocht. Kom maar eens uit die comfortzone. Je lichaam anticipeert vanzelf op wat er gebeurt en corrigeert zichzelf! Je moet je hersenen uitdagen en zelfs voor de gek houden! Je lichaam vindt dan vanzelf wel een oplossing, aldus Ika.

Van Ron heeft mijn schaatsgroepje maar een keer les gehad, maar ook hij heeft een goede indruk achtergelaten. Hij was de meest relaxte van het stel. Schaats maar gewoon op gevoel. Ontspannen glijden is het mooiste wat er is. Voel het ijs maar aan. Hij introduceerde het begrip 'lui schaatsen'. Zo relaxed mogelijk op het ijs met ontspannen rug & schouders.

Tja, dat soort mooie levenslessen had ik toch niet verwacht te krijgen toen ik me inschreef bij de schaatsvereniging.

Het is heerlijk om zo bewust met lichaam (en geest!) bezig te zijn. Wanneer je bewust je spieren aanspant om jezelf als een geaard rotsblok in ooievaarspositie op het ijs neer te zetten, maak je jezelf attent op alle mogelijkheden en uitzonderlijke capaciteiten van je lichaam. Dat is een heel machtig en vooral victorieus gevoel. Zeker als het lukt!

Heel jammer dat half maart de lessen ophouden. Die lente had van mij best wat later mogen komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten